4. 8. 2016
Rozhovor pro Hospodářské Noviny na téma Neuroleadership – populární metoda vedení lidí v ČR:
„ neuro“ znamená nerv neboli nervový, a neurověda je specifický obor, který se zabývá naší nervovou soustavou (studia anatomie a fyziologie mozku). Obor tedy zkoumá, jak náš mozek funguje a co vše se v našem mozku vlastně děje. Dnešní technologie umožňují vědcům měřit a pozorovat chování mozku během doby, když třeba člověk něco řeší nebo když se rozhoduje a když o něčem přemýšlí.
Termín neurověda dnes zastřešuje jak klasické tak i „nové“ vědní obory využívající moderní technologie zkoumání mozku.
NeuroLeadership navazuje na neurovědy a využívá jejich současných poznatků o našem mozku primárně pro oblast managementu a personálního řízení. NeuroLeadership využívá zákonitosti neurovědy a snaží se je aplikovat do rozvoje manažerské osobnosti, do pracovních vztahů s kolegy, v manažerském tréninku, koučinku a jiných poradenských a učitelských profesích, kde se lidé chtějí rozvíjet a využívat všech poznatků pro svou myšlenkovou a rozhodovací činnost.
Využíváme prvky NeuroLeadershipu, abychom mohli lépe rozumět svým pracovním partnerům a dokázali je lépe motivovat. Učíme je rozumět jejich mozkovým pochodům a procesům rozhodování, jak řeší své problémy, jak zvládají emoce, jak rozumí komunikačním zákonitostem, a jakých změn v tom všem mohou dosáhnout. V rámci NeuroLeadershipu využíváme přirozené lidské potenciály angažovanosti, důvěry, férovosti, jistoty, snahy udělat něco významného nebo lépe porozumět druhým.
Kurzy NeuroLeadershipu jsou velmi zážitkové, praktické a interaktivní. Účastníci se učí napřed trochu teorie, aby porozuměli zkušenostem a zážitkům z vlastního života v těch oblastech, které jsou relevantní pro to, co se učí. Diskutujeme o těchto zkušenostech a pak se učíme dovednosti, které potřebují účastníci, aby dokázali zvládat ty situace, které dosud nezvládají (manažeři jednání se svými podřízenými, koučové své rozhovory s koučovanými, obchodnici s klienty apod.). Všechny dovednosti resp. modely a techniky trenéři napřed vysvětli, předvedou a pak si je účastníci procvičují.
Účastníci se učí jen to nezbytné, co potřebují vědět a umět pro to, aby se naučili to, proč se na kurz přihlásili. Učí se zároveň tak, aby jakákoli vědomost a zejména dovednost byla tak zvládnuta, aby ji účastníci dokázali uplatňovat ve své každodenní praxi. Učivo je zároveň “podáváno” po malých stravitelných částech a bezprostředně procvičováno. Pro ukotvení učených dovedností jsou součástí kurzů i lekce a mentorinky ve formě telekonferencí
Jak říká zakladatel NeuroLeadershipu dr. David Rock:“Hlavní přínosy NeuroLeadershipu spočívají v posílení osobní odolnosti, ve zvýšení kvality rozhovorů se svými týmy a jednotlivci, v podpoře talentů a v doprovázení ke změnám“. NeuroLeadership přináší praktické přístupy jak vést druhé k tomu, aby kvalitněji a efektivněji přemýšleli nad svou činností, přicházeli na vlastní řešení otázek, které před nimi stojí, a stali se tak zcela samostatnými odpovědnými za naplnění své role a poslání ve firmě. Manažeři využívající prvků NeuroLeadershipu přispívají k dlouhodobé vyrovnanější firemní kultuře, která podporuje respekt k jednotlivci, férové klima a přátelskou atmosféru. Lidé se tak cítí v práci šťastnější a jsou výkonnější.
Mgr. Jitka Jetlebová, ACC. JJ Coaching s.r.o.